Banky se v Česku snaží být pro klienty atraktivní a nabízejí programy, díky kterým mohou získat za využívání bankovních produktů určité výhody či slevy.

V jejich hledáčku tak jsou klienti, kteří aktivně používají například kreditní karty, mají u banky více produktů nebo mají vyšší zůstatky na svém účtu.

Komerční banka však jde se svým systémem odměňování ještě o krůček dál, v dubnu uvede inovovanou službu/aplikaci KB MojePlány. Aplikace umožní bankovnímu poradci sestavit finanční plán klienta s jeho cíli.

Pokud klient bude tento domluvený "jízdní řád" opravdu využívat a bude podle něj postupovat, nabídne mu v rámci konceptu MojeOdměny benefity. 

"Bude stačit být klientem banky. Sestavíme vám pak finanční plán s určitými cíli," říká v rozhovoru pro IHNED.cz výkonný ředitel pro Marketing a Business Development Komerční banky Radek Basár. 

V čem je poradenská služba KB MojePlány nová?

Tato aplikace umožní bankovním poradcům vhodně sestavit něco, co můžeme nazvat "finančním plánem". Klientovy představy o finanční budoucnosti poskládáme do plánu a vytvoříme určitý jízdní řád. Pokud chce například klient v budoucnu pořídit nemovitost či nový vůz, zvažuje-li stavební spoření nebo se chce zajistit na penzi, dáme to s ním dohromady, naplánujeme mu postup a optimální nakládání s financemi.

Aby si naši klienti mohli splnit své sny v pro ně přijatelném časovém horizontu, jako alternativa vstupuje do plánu samozřejmě také "zrychlení" splnění těchto cílů prostřednictvím úvěrových produktů. Klient pak podle svého uvážení dané doporučení začne plnit, nebo ne. 

V první fázi tuto službu budeme nabízet prostřednictvím naší pobočkové sítě. Bude stačit být klientem banky. Sestavíme vám pak finanční plán s určitými cíli. Jedním z cílů může být pořízení auta, domu či spokojené penze. Pokud navíc klient bude tento domluvený "jízdní řád" opravdu využívat a bude podle něj postupovat, nabídneme mu navíc v rámci konceptu MojeOdměny benefity.  

Je to tedy odměna za "dodržení plánu", nebo za "setrvání klienta"?

Vedení účtu i platební karta zdarma je odměnou za to, že si klient definuje své cíle a nechá sestavit plán jejich naplňování a tento plán bude aktivně dodržovat spořením určité minimální částky. Je to v podstatě benefit za aktivitu klienta.

Je to jeden z přístupů, který může pozitivně ovlivnit vztah klienta a banky, podporuje dlouhodobost vztahu. Chceme být referenční bankou na trhu a poradenství v oblasti finančního plánování k tomu patří. 

Budou moci využít nástroj KB MojePlány i klienti, kteří mají například problémy se splácením svých závazků, případně mají-li problémy s vedením vyrovnaného domácího rozpočtu?

Toto není primárním cílem této služby, nicméně i v tomto případě bankovní poradci na pobočkách KB klientovi pomůžou a nabídnou například konsolidaci úvěru.

Co na to konkurenční banky

Česká spořitelna nabízí klientům různé programy, díky kterým získávají za využívání produktů celé bankovní skupiny ČS výhody či slevy. Například program výhod zahrnuje odměnu za vlastnictví a zůstatek na stavebním či penzijním spoření, běžném účtu a vkladových produktech, hypotéce... Ocenění aktivit se pak promítá do výše slevy z vedení Osobního účtu ČS, a to od 10 do 100 %.

Banka má také věrnostně motivační Bonus program, kdy klient za každých kartou zaplacených 20 Kč získává bod, nasbírané body pak může směnit za věcné dárky, zážitkové odměny či přispět na charitu.

Raiffeisenbank se zaměřuje na prémiové klienty, poradenství a dlouhodobé plánování považuje za základ svých služeb. Podle banky však dlouhodobé plánovaní není o prodeji jednotlivých produktů, ale o tom navrhnout klientovi vhodný produkt v okamžiku kdy jej potřebuje. 

Slevy na produktech tak čerpáním produktu v daném finančním plánu nepodmiňuje. Klientům však nabízí slevy v případě, že mají u banky více služeb. Získají tak například zdarma kreditku, o procentní bod lepší sazbu na hypotéce či lepší sazbu na spořicím účtu. 

ČSOB nabízí poradenství a plánování v takzvaných oblastech – tedy Plán pro život, Plán na penzi... Banka podle svého vyjádření věří, že v danou chvíli je pro klienta většinou prioritní jedna oblast, které se také více věnuje. 

Banka jde prý takzvanou cestou individuálního přístupu ke klientům, z toho tím pádem vyplývá i individuální skladba bonusů či dlouhodobé motivace pro klienty. Například v oblasti hypoték "odpouští" až 5 % z celkové výše úvěru, ale jen pokud klient u banky setrvá. Hypotéku s bonusem nově od února poskytují také Era a Hypoteční banka.

UniCredit bank považuje systém finančního plánování za běžný standard. Banka se ohledně odměňování klientů zaměřuje především na nebankovní benefity. Nyní například rozšiřuje nabídku těchto benefitů pro klienty s vyššími příjmy. U bankovních produktů podle banky klienti spíše využívají aktuálních nabídek.

Wüstenrot již před nedávnem v rozhovoru s IHNED.cz prozradil, že plánuje zavedení bonusů pro klienty, kteří mají u skupiny více svých produktů – typicky pak kombinaci hypotéka, pojištění nemovitosti, životní pojištění. Bonus by se měl projevit snížením ceny pojistného, či dokonce "zlevněním" hypotéky.