Equa bank vykázala za loňský rok ztrátu 446 milionů korun. Původně očekávala větší ztrátu. 

Jak hodnotí po 16 měsících působení banky na českém trhu její generální ředitel Petr Řehák? Banka je podle něj připravena plně konkurovat velkým bankám, do tří let prý bude hospodařit s vyrovnaným rozpočtem. 

Hlavní šanci k růstu pak vidí na hypotečním trhu, klienty chce oslovit také vydáním bezkontaktních karet, inovací internetového bankovnictví či nabídkou zajímavého úroku na spořicích účtech, což prý pro banku není žádný problém.

Jak byste zhodnotil rok 2012 z pohledu Equa bank?

Equa bank je na trhu rok a čtyři měsíce. Kalendářní rok 2012 pro nás byl celkově úspěšný a dokazují to i hospodářské výsledky banky. Skončili jsme v nižší ztrátě, než jsme předpokládali. Ztráta 446 milionů souvisí hlavně s tím, že jsme v uplynulém roce po vstupu na trh vyvíjeli nové produkty a investovali do marketingu, zaměstnanců a IT technologií.  

Z pohledu obchodních výsledků se nám ve všech klíčových ukazatelích dařilo lépe, než jsme čekali, takže jsme opravdu spokojení.

Za jak dlouho se plánujete této ztráty zbavit?

Očekáváme, že do dvou až tří let. Je to ale dáno také tím, jak se bude vyvíjet situace na trhu. Naše strategie je na rozdíl od většiny začínajících bank diverzifikována do univerzální banky. Od počátku našeho působení budujeme bankovnictví jak pro občany, tak podnikatele a firmy.

Hned od začátku máme i plnou škálu úvěrových produktů, jak hypoteční, spotřebitelské, tak firemní. 

Máte 30 tisíc klientů. Kolik jich chcete mít na konci tohoto roku?

Rádi bychom tento počet alespoň zdvojnásobili, tedy dalších 30 tisíc. Důležité je však hlavně to, aby naši klienti banku opravdu používali.

Výsledky Equa bank

Čistý zisk/ ztráta: -445,7 milionu Kč

Aktiva banky: 9 miliard Kč, meziročně o 21 % víc

Úvěry klientům: 5,6 miliardy Kč, meziročně o 97,1 % víc

Vklady klientů: 7,49 miliardy Kč, meziročně o 67,2 % víc

Počet klientů banky: 30 tisíc

Čím je chcete oslovit? Jaké produkty a novinky plánujete?

Myslíme si, že naše nabídka pro osobní bankovnictví je za současné situace dostatečně atraktivní, jak cenou běžného účtu, tak sazbou spořicího účtu a termínovaných vkladů,  či bezplatných výběrů z bankomatů. To klienty podle našich zkušeností zajímá nejvíce.

Ohledně inovací, v druhé půli roku 2012 jsme spustili 15 nových produktů a služeb. Letos jsme zatím představili spořicí účet v eurech a zajištěnou konsolidaci úvěrů. Připravujeme se na vydání bezkontaktních karet a umístění takzvaných "vkladomatů" na naše pobočky. To je poslední krok k tomu, abychom nabídli klientům maximální přístup k jejich hotovosti.

V oblasti firemního bankovnictví jsme začali nabízet podnikatelské mikroúvěry a pro tento segment spustíme také nové internetové bankovnictví ve druhém čtvrtletí.

Je na vašich spořicích účtech udržitelný úrok, který nabízíte? (aktuálně 2,1 % ročně)

Spořicí účet vnímáme jako nezbytnou součást nabídky, ale nikdy jsme jej samostatně nepropagovali jako hlavní akviziční produkt. Naše sazba patří do top tří/pěti nejvyšších úroků na trhu a je dlouhodobě stabilní. Samozřejmě pokud chceme být konkurenceschopní, tak musíme mít atraktivní sazbu i na tomto účtu.

Také proto, že náš poměr mezi úvěry a vklady je 75 %, je pro nás udržení atraktivních sazeb na spořicích účtech jednodušší.

Zmiňoval jste bezkontaktní karty, kdy je přesně uvedete?

V prvním pololetí letošního roku.

Je na českém trhu nějaký nešvar, který vás trápí?

To s čím se nejvíce potýkáme, je ochota, respektive neochota klientů změnit stávající banku. Nicméně i tato situace se pomalu mění a my se snažíme našim klientů cestu do naší banky co nejvíce zpříjemnit a zjednodušit. Například náš produkt „RePůjčka“ šetří klientům spoustu peněz.

Ve zmíněné RePůjčce máte reklamy, že snížíte náklady až o 25 %, o kolik je to v reálu?

Za tři měsíce nabídky jsme zatím klientům reálně snížili náklady na úvěry celkem o 22 milionů korun. Průměrná úspora, které klient dosáhne, se pohybuje kolem 20 % oproti předchozí půjčce. Tedy těch 25 % z kampaně je pro velkou část klientů dosažitelné číslo.

Protože velká část klientů splácí s velmi podobnou disciplínou, jako klienti v západních zemích, nabízíme jim také srovnatelné podmínky a to hned od začátku úvěru. 

Kdo jsou vaši hlavní konkurenti? Malé, nebo velké banky?

 

Možná bych se neptal na to, kdo jsou hlavní konkurenti, ale kdo a kde jsou naši potenciální klienti. Naší nabídku jsme sestavovali také s ohledem na to, co klientům u ostatních bank nejvíce chybí. A to se nám, myslím, podařilo. S novými malými bankami si téměř nekonkurujeme. Aktivní klienti k nám přicházejí hlavně z pěti velkých bank.