Omezit podvody na důvěřivých zákaznících se stále více snaží Energetický regulační úřad. Před dvěma měsíci proto vydal etický kodex obchodníka. Přidala se k němu ale jen třetina dodavatelů elektřiny a plynu a největší hříšníci na seznamu podpisů stále chybí.

"Nebyla bych zatím skeptická, je léto a materiál je poměrně nový," říká mluvčí ERÚ Eva Jelínková. Podle ní má kodex především zkultivovat podnikatelské prostředí v oblasti prodeje energií. Určuje přípustné chování prodejců, nastavení smluv, postupů a lhůt při vypovězení smlouvy a podobně, což může být pro zákazníka vodítkem.

Loni dramaticky narostl počet změn dodavatele a s tím i počet stížností na praktiky některých obchodníků. Jen v letošním roce obdržel regulátor podle Jelínkové okolo tří tisíc stížností, ne všechny se ale týkají podvodných praktik. Část z nich jsou i stížnosti na formální pochybení.

Byly ale i případy, kdy se obchodníci vydávali za zástupce stávajících dodavatelů nebo státních úřadů, uváděli špatné údaje, nebo dokonce falšovali podpisy na smlouvách. I tyto praktiky se snaží kodex vymýtit.

Zatím ho ale z celkových 54 firem na trhu podepsalo jen 18. Z těch velkých například E.ON či RWE. Chybí ale ČEZ či největší nové firmy - Bohemia Energy, Centropol či České energetické centrum.

Někteří z nich podepsání dokumentu plánují v nejbližší době, jiní zůstávají opatrní. Kodex totiž není právně závazný a v nejhorším případě může být firma ze seznamu vyškrtnuta. "Zatím iniciativu ERÚ analyzujeme a vyhodnocujeme," říká mluvčí ČEZ Jan Beneš. "Chceme také počkat, jací obchodníci se ke kodexu přihlásí, aby nešlo o formální záležitost," dodává.

Zájem o kodex je jen malý

"V jeho nynější podobě na kodex přistupovat nebudeme," říká obchodní ředitel Centropolu Lukáš Pokrupa s tím, že si nechce nechat mluvit například do toho, jak se má uzavírat smlouva. I když se podle něj jedná o krok správným směrem, ERÚ nemá právo zasahovat do obchodních podmínek jednotlivých firem. Podle Pokrupy má navíc firma již od roku 2010 kodex vlastní.

Nejvíce stížností se v minulosti snášelo na firmu České energetické centrum. "K etickému kodexu jsme se zatím nepřidali, ale plánujeme to k prvnímu září," říká ředitel společnosti René Grebeň. "To prodlení je otázkou spíše technických a formálních úprav, například na našich smlouvách," říká. Podobně argumentuje i Bohemia Energy.

Stížnosti na obchodníky podle Grebeně radikálně klesají i bez kodexu. České energetické centrum ale svá pochybení popíralo i v minulosti. Hospodářské noviny přitom přinesly kopii manuálu, podle kterého byli jejich obchodníci přímo či nepřímo naváděni, aby zákazníky při podpisu smlouvy mátli. Některé důvěřivé zákazníky pletl i název, který si České energetické centrum, ale i jiní prodejci zvolili. Navozuje totiž podobu s firmou ČEZ či například Energetickým regulačním úřadem.

Maloobchodní trh s plynem a elektřinou stále zažívá malou revoluci. Jen minulý rok svého dodavatele změnilo více než 800 tisíc zákazníků. U plynu se přitom počet změn prakticky zečtyřnásobil na 360 tisíc změn. A trend pokračuje - jen za prvních sedm měsíců letošního roku vzrostl počet změn u elektřiny o 10 procent na téměř 298 tisíc.

Situaci a boj přiostřil i fakt, že dva velcí hráči, ČEZ a RWE, začali dodávat i plyn, respektive elektřinu. ČEZ za dva roky působení na maloobchodním trhu s plynem získal přes 315 tisíc zákazníků a je tak trochu paradoxně největším alternativním dodavatelem plynu v Česku.

A nové firmy hlásí i rekordní tržby, Centropolu loni vzrostly až dvojnásobně na 4,5 miliardy korun. Stal se díky tomu největším alternativním dodavatelem elektřiny na trhu.