Až 17 tisíc nových klientů pro dodávky elektřiny měsíčně získává společnost Centropol. Firma obchodující s elektřinou a s plynem to oznámila na úterní tiskové konferenci.

"Do konce léta plánujeme překročit hranici 200 tisíc klientů. Zhruba tři čtvrtiny z nich k nám přicházejí od společnosti ČEZ," řekl iHNed technický ředitel firmy Petr Landovský.

Centropol je druhým největším takzvaným alternativním dodavatelem elektřiny v České republice. Jeho hlavním konkurentem je společnost Bohemia Energy, která v tuto chvíli eviduje kolem 160 tisíc odběrných míst elektřiny.

 

Liberalizace gigantům ubrala

Nástup alternativních dodavatelů, vedle tradičních firem jako E.ON, PRE či ČEZ Prodej, umožnila liberalizace trhu s elektřinou v roce 2007. Samotný Centropol podle údajů za rok 2010, které uveřejnil, zdvojnásobil tržby na 2,1 miliardy korun a v roce 2011 plánuje utržit více než 4 miliardy.

Prudký nárůst tržeb alternativních operátorů spočívá často v agresivním stylu prodeje a v nabídce lepších cen, než má konkurence.

"Garantujeme ceny levnější, než má dominantní dodavatel. Naše marže se sice pohybují v jednotkách procent, ale nemáme takový aparát lidí jako konkurence," uvádí Lukáš Pokrupa, obchodní ředitel firmy.

Centropol napřímo měsíčně osloví až 100 tisíc potenciálních klientů, do systému řízení vztahu se zákazníky už investoval desítky milionů korun.

 

Jen za první tři měsíce letošního roku přešlo k jinému dodavateli elektřiny více než 140 tisíc zákazníků. A podle odhadů manažerů Centropolu změní letos dodavatele celkem až půl milionu zákazníků.

Firma, stejně jako ostatní obchodníci, se potýká s rostoucí cenou silové elektřiny (ta tvoří zhruba polovinu celkové ceny) v důsledku událostí v japonské Fukušimě, která možná povede k omezení výroby elektřiny z jádra v Německu.

 

Nejistota panující na trhu s elektřinou nicméně může výrazně ovlivnit hospodaření alternativních prodejců elektřiny, protože se zvyšujícím se počtem zákazníků musí firmy dokupovat drahou elektřinu na okamžitých trzích (za nyní vysoké ceny), kterou nemají dopředu nasmlouvanou za výhodnější ceny.