"Všech pět bank, tedy Komerční banka, ČSOB, Hypoteční banka, Raiffeisenbank a Česká spořitelna, které jsme vyzvali, aby vrátily poplatky za vedení úvěrových účtů, tak odmítly učinit," uvedl pro IHNED.CZ Patrik Nacher z bankovnipoplatky.com.

Banky výzvy klientů považovaly za bezdůvodné, podle nich nedošlo k nezákonnému obohacení. 

"Byl to více méně očekávaný krok bank. Došlo k naplnění předpokladu, že banky budou preferovat soudy, protože je to prostě vyjde levněji," uvedl právník Petr Němec, který jako první v ČR vysoudil své poplatky zpět a založil iniciativu Jdeto.de.

"Z mého pohledu se jedná o očekávanou reakci. Jen mě zaráží ta razantnost odpovědí, obzvláště v kontextu s tím, jak banky v poslední době vystupují v médiích a jak často zmiňují onen "proklientský přístup," doplnil Nacher.

Podle Němce byly odpovědi na zaslané hromadné žádosti o vrácení poplatků ještě kratší, než odpovědi na žádosti zasílané jednotlivci. 

Komerční banka navíc u hromadných žádostí neuznala formy plných mocí s odvoláním na všeobecné obchodní podmínky, v nichž stojí, že akceptují pouze notářsky ověřené plné moci. To Němec považuje za zbytečný postoj a obstrukci.

Komerční banka a Raiffeisenbank se na dotaz redakce odmítly vyjádřit. ČSOB a Hypoteční banka prostřednictvím tiskové mluvčí Pavly Hávové pouze odmítnutí požadavků potvrdily. Jan Holinka z tiskového centra České spořitelny doplnil, že podle banky je účtování ceny za správu úvěru opodstatněné, v souladu s legislativou a součástí úvěrové smlouvy.

Na další dotazy redakce odpovídal Petr Němec:

Nyní vám tedy nezbývá nic jiného, než se soudit?

Je to tak. Banky mají prostě spočítáno, že kdyby reagovaly na výzvy a začaly poplatky vracet, tak by se jim ozvalo třeba 50 % jejich klientů, což by je vyšlo mnohem dráž, než kdyby se soudily jen s 20 % klientů.

V Německu se tamní banky také soudí a poplatky nevracejí. Navíc se podle mého názoru některé české banky stále domnívají, že blafujeme, že nemáme tolik klientů. Až opravdu pošleme hromadně všechny výzvy, jejich reakce bude možná jiná.

Kdy dojde k podání prvních žalob?

Nejdřív musíme odeslat po ukončení sběru plných mocí všechny výzvy. Budeme potřebovat nějaký čas na zpracování, banky pak na rekci na výzvy. Pak budou padat žaloby, kterým bude muset samozřejmě předcházet zaplacení soudního poplatku. Odhaduji, že to bude trvat zhruba další dva měsíce.

Mezitím však budou běžet mnou už zahájené dřívější spory, takže by v té době mohlo teoreticky vzniknout nějaké soudní rozhodnutí, které by mohlo opět ovlivnit celý spor.

Doufáte tedy v jistou formu precedentu?

Je běžná praxe, že když se soudy setkávají s nějakým větším masovějším podáním od stejného žalobce, tak mají tendenci sjednotit to, jak budou rozhodovat. Myslím, že tuto formu precedentu však banky nebudou příliš uznávat, budou tvrdit, že každý případ je jiný... Podívejte se třeba na dříve zmiňované Německo. Tamní nejvyšší civilní soud rozhodl o vrácení poplatků, přesto proti tomuto judikátu banky u nižších soudů jdou, ignorují jej. 

Máte přehled o počtu žalob, které v Německu padly? Proběhla nebo probíhá tam podobná vlna občanských aktivit jako u nás?

Zas tak velká vlna tam neproběhla, tamní advokáti mají zhruba do tisícovky takových případů. Samozřejmě je tam větší počet takovýchto právníků. Myslím si, že německá čísla překonáme. Ale zajímavý je i vývoj na Slovensku, kde vzniká obdobná iniciativa jako v ČR pod vedením webu Spotrebiteľské centrum. Ta chystá také hromadný postup proti tamním bankám.