Inovace máme doslova ve své DNA, chceme být u hlavních trendových změn na trhu, říká ředitel divize produktů GE Money bank Ron Boddy.

Banka proto zatím jako jediná na českém trhu nabízí všechny dostupné možnosti pro bezkontaktní placení. 

 

Kde podle vás leží budoucnost bankovního sektoru?

Na trhu se událo mnoho změn, viděli jsme, jak nastupoval internet, na který jsme reagovali oceňovaným internetovým bankovnictvím. Nyní však dochází k ohromně silnému nástupu mobilních technologií, které začaly významně ovlivňovat možnosti "bankování".

Je to nejflexibilnější způsob obsluhy běžného účtu a je to vidět i na celkových objemech transakcí, které klienti takto učinili.  Proto jsme začali investovat do rozvoje moderních platebních metod založených na bezkontaktní technologii. Mnoho klientů nám v průzkumech potvrzuje, že právě o tuto funkčnost mají zájem, že si jí velmi cení.

Jako jediná banka na trhu nabízíme všechny v současnosti dostupné technologie bezkontaktního placení – nálepky na telefony nebo přívěsky u klíčů, bezkontaktní karty, účastníme se projektu Mobito a před několika týdny jsme spustili placení mobilem s využitím technologie NFC.

Nabízíme klientům všechny dostupné možnosti jednoduše proto, že si to přejí. Nevíme, který z nových způsobů placení bude v budoucnosti dominovat – o tom rozhodnou uživatelé – my chceme být u toho. Troufnu si tvrdit, že to je odkaz naší společnosti. GE má inovace doslova ve své DNA. 

 

Co má pro letošní rok GE připraveno?

Posledních několik let bylo pro bankovnictví velmi obtížných. GE se i tak podařilo zvýšit svůj podíl na trhu, obzvláště v běžných účtech a ve spotřebitelských úvěrech. Předpokládáme, že tento trend bude pokračovat s tím, jak budeme na trh přicházet s dalšími produktovými novinkami.

Současně s vysokou poptávkou po nových technologiích nám klientiou častěji říkají, že by uvítali, kdybychom jejich loajalitu dokázali systematičtěji odměňovat. Naši klienti si oblíbili existující věrnostní program bene+, který vrací peníze za nákupy kartou, a proto nyní hledáme cesty, které nám umožní jít při oceňování klientské loajality ještě dále. Je to náš hlavní úkol pro letošní rok. 

Letošní rok by měl být "bohatý" v oblasti refixování hypotečních úvěrů, připravujete nějakou speciální nabídku?

Mít střechu nad hlavou, to je jedna ze základních lidských potřeb. Obzvláště, může-li ta střecha být vlastní. Hypotéky vždy budou v našem portfoliu, samozřejmě patřičně konkurenceschopné.

Některé banky v loňském roce založily část své strategie na nabídce spořicích účtů s vysokým úročením. Udělal byste za stávající ekonomické situace to samé?

Všechny musí dělat strategická rozhodnutí, aby dosáhly svých stanovených cílů. Nerad bych komentoval strategie ostatních bank – musel byste se zeptat přímo jich, jaké jsou jejich cíle. Z našeho pohledu k podobnému kroku nebyl důvod, protože disponujeme dostatkem prostředků nutných pro efektivní fungování banky a s velkou rezervou plníme požadavky regulatorních orgánů na likviditu (kapitálová přiměřenost, CoreTier 1).

Zaměřili jsme se proto spíše na rozvoj alternativních možností investování, které doplňují klasické spořicí účty a znovu jsme byli úspěšní. Investice našich klientů do podílových fondů vloni vzrostly o více než 400 %. Nejčastější volbou klientů byl GE Money Konzervativní Fond se 4% zhodnocením. 

 



Srovnejte výhodnost navýšení příspěvku


Zadejte Váš stávající příspěvek do spoření a zjistěte, kolik byste si měli spořit ideálně.



>> Spočítat


 

 

Často zmiňujete průzkumy mezi klienty. Jaké požadavky klientů jsou nyní nejčastější?

Mají jasno v poplatcích. Nechtějí je u běžných účtů, spotřebitelských úvěrů a hypoték. Proto jsme přišli na trh s běžným účtem bez poplatků, zrušili jsme poplatky u spotřebitelských úvěrů i hypoték. Již dříve jsem zmiňoval, že chtějí být odměňováni za svoji loajalitu.

Chtějí také mít "přístup" do banky, vztah s bankou pro klienta nemá žádnou hodnotu, pokud nemůže přijít pro radu na pobočku za svým bankéřem. Významná je pro ně možnost permanentního přístupu k hotovosti, tedy velikost bankomatové sítě. Proto jsme vybudovali síť 262 poboček a více než 700 bankomatů.

Jak se vyvíjí počet klientů banky? 

Roste, nyní máme přes milion klientů. Meziročně jsme zaznamenali téměř 2% nárůst. A to nejen díky zmiňovanému běžnému účtu bez poplatků, ale také spotřebitelským úvěrům, velkosti distribuční sítě a kvalitě obsluhy a snaze vše dělat ještě lépe. Daří se nám.

Kolik poboček v současné době GE MB provozuje?

Dohromady 262, k tomu je potřeba připočíst přes 700 bankomatů. 

Jaký názor máte na působení nových/malých bank na trhu? 

Respektuji je jako konkurenci. Je důležité i pro českou ekonomiku mít dobře fungující bankovní sektor. Na co se ale hlavně soustředíme, není to, co dělají ostatní banky, ale na to, co bychom mohli a měli dělat my pro naše klienty. Chceme jim být co nejblíže a poskytovat jim produkty, služby a vysokou přidanou hodnotu. 

 

Jaké?

Třeba minulý rok jsme představili běžný účet bez poplatků Genius Gratis, který se setkal s velkým úspěchem u zákazníků. Udělali jsme to, protože nám klienti řekli, že nechtějí platit poplatky za běžné účty. Pravidelně mezi nimi děláme průzkumy a na základě jejich výsledků pak připravujeme a upravujeme naše produkty.

Po představení účtu Genius Gratis následovalo zavedení kontokorentu, který klient nemusí jednou do roka vyrovnávat, což je na trhu unikátní a nedávno jsme spustili konto Genius Business Complete pro podnikatele, ke kterému získávají osobní účet zdarma.

Vše, co činíme, se výrazně opírá o výsledky našich průzkumů mezi klienty. Co dělá konkurence, pro nás není v tomto ohledu určující.

Zaregistrovali jste nějaké zásadní změny v chování klientů v posledním období?

Lidé jsou vzhledem k ekonomické nejistotě mnohem opatrnější, obezřetnější. Třeba trh spotřebitelských úvěrů se vlivem této změny meziročně propadl zhruba o 4 %. Lidé si prostě přestali dopřávat, nakupovat, utrácet za zbytné věci. I spotřebitelské úvěry mají nyní častěji „investiční“ charakter například do zkvalitnění bydlení, úspornějších spotřebičů atd. 

Chcete upozornit na něco, co vás v poslední době zaujalo na českém bankovním trhu?

Konkurenci samozřejmě pečlivě sledujeme, ale mojí prioritou a zodpovědností je péče o naše klienty. Na to se soustředím nejvíc, to je filozofie GE, a to nejen v ČR, ale po celém světě, a dobře to funguje už více než jedno století.